Docente klassiek ballet, Contakids, Dansexpressie
‘Wanneer kinderen en volwassenen elkaar stimuleren en inspireren tot beweging/dans vallen voor mij de puzzelstukjes samen en realiseer ik mij des temeer dat ik een waanzinnig beroep heb!’
Dansbiografie van Lisanne
Lisanne Swart is geboren en getogen in Den Helder. Haar danscarrière begon al vroeg met een korte cursus dansexpressie waarna zij op 5 jarige leeftijd in Julianadorp op balletles ging. Naast balletles volgde Lisanne caractère, tap en jazzballet. Na het afronden van de HAVO is zij een oriëntatiejaar gaan volgen aan de Vrije Hogeschool in Driebergen. Daar kwam zij erachter dat ze graag iets met dans, pedagogiek of het onderwijs wilde gaan doen.
Lisanne werd aangenomen bij de MBO-dansopleiding (docent/uitvoerend) van het Nova College in Haarlem. Daar ontdekte zij dat ze niet zozeer uitvoerend wilde dansen maar dat ze haar kennis vooral wilde doorgeven als dansdocent! Na het behalen van haar diploma in 2010 is zij meteen aan het werk gegaan als dansdocent in de disciplines klassiek ballet, jazzdans en moderne dans aan zowel kinderen als volwassenen. Naast het lesgeven begon zij met de deeltijdopleiding Pedagogiek aan de HvA waarvoor zij in 2016 afstudeerde met de leerlijn “Bewegen op muziek’ voor het basisonderwijs. Daarna is zij zich verder gaan specialiseren door cursussen te volgens als ContaKids, Anatomie voor het jonge kind en Taaldans en Rekendans.
Naast het werk gaat haar vrije tijd momenteel op aan haar dochter, die in het voorjaar van 2018 is geboren. Samen lekker spelen, fietsen, zwemmen en hoe kan het ook anders… dansen!
Drie vragen aan Lisanne
Hoe ziet een balletles er bij jou uit?
‘Tijdens het voorbereiden van de Klassieke balletlessen houd ik altijd dezelfde structuur aan: barre, centre, diagonaal en een stuk choreografie/repertoire. Dit betekent niet dat ik niet afwijk. Ik zoek altijd naar een balans tussen techniek en dansplezier. Simpele oefeningen wissel ik af met ingewikkelde en korte met lange oefeningen. Daardoor kan de leerling het ene moment meer werken aan presentatie en het andere moment aan techniek. De rode draad van de les houd ik zo’n 5 weken aan, door de les tussentijds te blijven aanvullen vloeit er na die weken weer een nieuwe les uit voort.’
Hoe zorg je ervoor dat iedere leerling tot zijn/haar recht komt?
‘Ik kijk vooral naar de kracht van het individu. Oprecht complimenteren, positief bekrachtigen en motiveren als iets niet (meteen) lukt, dat zijn mijn taken als dansdocent. Ballet is zoveel meer dan in een keurslijf de oefeningen perfect uitvoeren. Ballet is in mijn ogen een kunstvorm die tot leven komt als je de bewegingen met plezier (en misschien wel met liefde) uitvoert. Binnen de les differentieer ik wanneer dit nodig is zodat elke leerling op zijn eigen tempo zich kan ontwikkelen.’
Welke reacties krijg je van leerlingen?
‘Ik heb vaak gehoord dat ik enorm geduldig ben. Zo kan ik rustig iets 10 keer uitleggen en voordoen. Wel stel ik duidelijke grenzen in mijn lessen zodat leerlingen elkaar niet hinderen in het leerproces en naast het maken van grapjes er ook goed gewerkt blijft worden.
In mijn lessen heerst een goede sfeer. Ik houd ervan om hard te werken maar er is ook ruimte voor het sociale aspect. Ik vind het fijn om te weten wat er leeft in een groep, daarop kan ik mijn les dan weer aanpassen.’