Eigenaresse
Docente Klassiek ballet, Jazzdans en Pilates
‘Ik hoop dat we met al onze ideeën en het enthousiasme van iedereen ervoor kunnen zorgen dat de Balletschool net zo hard blijft groeien als de afgelopen jaren!’
Eefke Heitbrink: ‘Als kind had ik veel last van oorontstekingen en was ik een beetje doof aan één oor. Mijn moeder, die zelf met veel plezier aan ballet had gedaan, bedacht dat ballet wel goed voor mij kon zijn. Om te dansen moest ik goed naar de muziek luisteren en zou ik ook mijn oren trainen. Ik vond het heerlijk! Mijn balletschool was in Noord-Spanje maar mijn docente was een Française die al gauw vond dat ik meer uitdaging nodig had. Van mijn twaalfde tot mijn zestiende heb ik daarom iedere zaterdag bij haar vroegere balletjuf lessen gevolgd in Frankrijk, op een uur rijden! Het was heel streng, maar ik genoot…’
Dansbiografie van Eefke
Eefke groeide op in Spanje en kwam op haar zeventiende weer in Nederland wonen om verpleegkunde te gaan studeren – omdat ze niet afwist van dansopleidingen na de middelbare school. Op haar balletschool in Sittard werd Eefke aangeraden om auditie te doen voor de dansacademie. En zo geschiedde. In 1996 studeerde ze af als Docent Dans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
Na haar opleiding danste Eefke in de musical Anything Goes, in de voorstellingen Stukken van Gerleen Balstra, Anderz van Wincky Hoedt en Suttura Saggitalis. Daarnaast danste ze in diverse shows waaronder De Sprookjesshow van de Efteling en de Magic Mystery Show in Duinrell.
Eefke maakte tevens choreografieën voor diverse musicals waaronder Oorlogswinter en Modelkind. Zij was assistent-choreografe bij de musicals Kruistocht in Spijkerbroek en Scrooge.
Al die tijd heeft ze ook lesgegeven op verschillende balletscholen in heel Nederland. Eefke kwam al tijdens haar dansopleiding in aanraking met Pilates. In 2008 heeft ze haar certificaat voor Ground Control Pilates behaald aan de Pilates Company van Debbie Jenner. Daarna introduceerde zij deze bewegingsmethode succesvol op de Balletschool. Nog altijd volgt Eefke regelmatig bijscholingen voor Pilates en Ballet, waaronder de training Progressing Ballet Technique. PBT is een innovatief programma voor leerlingen om het belang van het trainen van spiergeheugen te begrijpen zodat ze dat kunnen toepassen in hun klassieke lessen waardoor hun klassieke ballettechniek aanzienlijk verbeterd.
Sinds 2011 heeft Eefke Balletschool Heerhugowaard overgenomen van Hilde Kroon waar ze vanaf 2005 al lesgaf. Hier kon Eefke al haar ervaringen uit het verleden in praktijk brengen, wat resulteerde in een enorme groei in leerlingaantallen en in het lesaanbod op de Balletschool.
Foto: Naomi Kyra Fotografie
Drie vragen aan Eefke
Een balletschool runnen én lesgeven, bevalt dat? Welke doelen heb je voor ogen?
‘Mijn leven moet afwisselend zijn om het spannend te houden. Daarom vind ik de dynamiek van de Balletschool fijn. Ik kan alle ideeën die ik heb uitwerken en uitvoeren – soms met groot succes, soms wat minder geslaagd. In mijn danslessen probeer ik zo veel mogelijk de techniek op de leerlingen over te brengen zonder het dansplezier uit het oog te verliezen. Ik hoop dat zowel kinderen als volwassenen lichamelijk sterker en leniger worden en dat hun zelfvertrouwen toeneemt, op ieders niveau en binnen de eigen mogelijkheden. Bij Pilates is mijn doel om mensen te helpen hun lichaam fitter te krijgen waardoor ze minder last krijgen van blessures of andere klachten en daar ook in hun dagelijks leven profijt van hebben.’
Hoe zijn de lessen bij de Balletschool meestal opgebouwd?
‘De Klassieke balletlessen zijn volgens de klassieke techniek opgebouwd. Dat is al eeuwen hetzelfde en dat werkt perfect. We beginnen aan de barre, doen daarna oefeningen in het midden en choreografieën over de diagonaal de ruimte door. En soms wijk ik daar juist vanaf met een ander soort oefeningen, bijvoorbeeld de buikspiertraining aan het begin van het seizoen. De kinderlessen zijn wat speelser, met meer ruimte voor improvisatie. En de kinderen mogen vaak dansen met attributen: sjaaltjes, ballen, emmertjes, je kunt het zo gek niet bedenken. Overigens zijn de oefeningen in de kinderlessen met elkaar verbonden door een thema. Dat houdt de kinderen betrokken bij de les.
Bij jazzdans beginnen we met een opwarming, dan volgen techniekoefeningen en meestal ook een hele snelle oefening die nét bij te benen is. Zo werken de dansers aan conditie, geheugen én techniek en komt iedereen lekker los. Dan doen we nog een oefening over de diagonaal, een korte choreo en een cooldown.
De Pilatesles is volgens een duidelijke visie opgebouwd, met een vaste structuur. We doen een opwarming van de spieren, kracht- en lenigheidsoefeningen en aan het eind een cooldown met een ontspanningsmomentje.’
Hoe word je zelf geïnspireerd?
‘Dat kan door van alles zijn, maar meestal is muziek een trigger voor mij. Voor Klassiek ballet en Pilateslessen bestaan cd’s, waarvan ik al gauw weet of die me aanspreken. Voor de Jazzlessen houd ik de hit-nummers van het moment goed in de gaten. Ik moet van muziek een dansgevoel krijgen, blij en erdoor geraakt worden. En er moeten beelden in mijn hoofd voor een nieuwe choreografie ontstaan, anders werkt muziek niet voor mij. Nascholing vind ik ook erg leuk, ik kom er vaak bruisend van de ideeën vandaan! Ik hoop dat we met al die ideeën en het enthousiasme van iedereen ervoor kunnen zorgen dat de Balletschool net zo hard blijft groeien als de afgelopen jaren, zonder dat de gemoedelijke sfeer verdwijnt!’