Docente Peuterdans, Kleuterdans, Klassiek, Dans met je dreumes
‘Ik geniet van de stralende koppies als leerlingen een nieuw pasje hebben geleerd of helemaal vrij opgaan in de muziek’
Simone van Wordragen-Nugteren: ‘Ik hoop dat ik zo veel mogelijk kinderen het plezier en de vrijheid van dansen mag meegeven, zoals ik die altijd zelf ervaren heb. En dat sluit goed aan bij de professionaliteit van deze Balletschool. Tijdens en na mijn dansopleiding heb ik zelf lessen gevolgd op de Balletschool en toen al was ik onder de indruk van de uitstraling en de sfeer hier. En natuurlijk van de lessen zelf. Superleuk dat ik daar nu een bijdrage aan ga geven!’
Dansbiografie van Simone
Vanaf haar achtste heeft Simone altijd gedanst. Ze startte met Jazz en Freestyle, en toen haar dansjuf vroeg waarom ze geen dansopleiding ging doen, pakte ze ook Klassiek ballet op. Deze lessen hebben Simone de basis gegeven waardoor ze van haar hobby haar werk heeft kunnen maken. Nooit had Simone gedacht dat ze goed genoeg was voor een echte danscarrière, maar dat ze iets wilde doen met lesgeven, wist ze wel zeker. En waarom dan geen balletles? Bij de mbo-opleiding Dans werd Simone aangenomen en tot op de dag van vandaag geeft Simone uiteenlopende lessen om haar passie voor dans op elke leerling over te brengen. Van Streetdance tot Peuter- en Kleuterdans, van Dansmix tot Zumba, én ook Klassiek ballet behoort tot Simones repertoire.
Drie vragen aan Simone
Waarom is dansen al jouw hele leven zo belangrijk?
‘Voor mij is dansen een uitlaadklep voor mijn emoties en creativiteit. Om dat wat je voelt of ervaart op muziek, handen en voeten te geven. Als kind begon ik gelijk te bewegen zodra ik muziek hoorde. Door te dansen kun je de muziek laten resoneren in je lichaam. Zonder woorden kun je anderen raken door wat je doet, met je hele lichaam en je expressie. Het is iets magisch. En daarnaast is dansen een heerlijke manier om te zorgen dat je fit en gezond blijft.’
Is lesgeven in dansen net zo magisch?
‘Bij lesgeven gaat het om overdragen wat je weet of kunt. Het is een heerlijk vak, en het is bijzonder leuk om mijn kennis en kunde over te dragen op kinderen. Bij balletlessen heb je meestal te maken met een supergemotiveerde groep die nieuwsgierig is naar wat er allemaal mogelijk is, naar wat we die dag gaan doen. Ik geniet van de stralende koppies als leerlingen een nieuw pasje hebben geleerd of helemaal vrij opgaan in de muziek. Want daar gaat het om, om het plezier tijdens de les. Kinderen moeten al veel presteren op school en op hun dansles mogen ze gewoon zichzelf zijn en genieten. En spelenderwijs leren ze van alles en ontwikkelen ze allerlei vaardigheden. Ook het sociale stukje vind ik belangrijk, vooral de jonge kinderen leren in de les op elkaar wachten en naar elkaar kijken en luisteren.
Wat kunnen de leerlingen van jou verwachten?
‘Ik geef vaak vier weken een les met hetzelfde thema, waarbinnen ik de moeilijkheid opbouw. Ik betrek de kinderen bij de les door hun geheugen te testen: in de vierde les verwacht ik dat ze zelf weten wat ze mogen doen en dat ik ze vooral observeer. Ik ben duidelijk in wat ik van de kinderen verwacht. Ze kunnen soms al gauw denken: dat kan ik niet. Dan motiveer ik hen door te zeggen: “Van proberen kun je leren!” En door oefeningen of bewegingen te herhalen, worden ze sterker en mooier. Ik bied variatie in de passen aan om leerlingen op hun eigen niveau te laten dansen. Ook door “vrijdansen” kunnen kinderen zich op hun eigen manier uiten, dat is heel mooi om te zien. Ik laat kinderen kennismaken met allerlei muziekstijlen, door verschillende soorten muziek te gebruiken. Ook doen we samen af en toe een beetje gek. Gezelligheid en ontspanning, zodat iedereen zich op zijn gemak voelt, horen er ook bij!’